Ilyen (jó) volt az Esztergom Classic
Historic ünnepet ígértek a rendezők az I. Esztergom Rally harmincadik évfordulójára rendezett Esztergom Classicon, de a hangulat minden várakozást felülmúlt.
Rengeteg régi versenyzővel, legendával, az Esztergom Rallyk tisztségviselőivel és gyönyörű autókkal találkozhattunk az Esztergom Classicon. Mindehhez pedig a Dunakanyar fővárosa a Széchényi téren felállított nyílt parc fermével és a városi szakasszal méltó környezetet teremtett. Nyugodtan állíthatjuk, hogy Esztergom pontosan ugyanolyan jó házigazdája volt a Classicnak, mint korábban a Rallyknak. Sőt!
De a mezőny is nagyon izgalmas volt! Hat év után láthattuk a hétszeres magyar bajnokot, ifj. Tóth Jánost újra volán mögött, aki fülig érő szájjal taglalta, mennyire kár volt versenyautóba ülnie, mert újra rákapott az ízére.
Ha valaki Janika láttán nem lett volna még libabőrös, annak tudtuk fokozni. Topor Kálmán és Barna György 38 év után ült össze egy ugyanolyan piros-sárga Lada VFTS-ben, amivel még a XX. században versenyeztek.
VFTS-ből egyébként sem volt hiány, hiszen a ma is Mitsubishivel aktív legenda, Matics Mihály egy kölcsön VFTS-sel állt rajthoz, amire még pénteken vásárolt gyorsan négy új gumit. Téli abroncsokat természetesen, amivel igen látványosan csúszkált a pályán.
A 93-as I. Esztergom Rally N csoportos győztese, Huberth István, Mészáros Sándor navigálásával egy Ford Sierrával akart indulni, de végül ő is a VFTS mellett tette le a voksát. Hubi korábban még nem ment ilyen autóval, de úgy tűnik, teljesen beleszeretett.
Ha már az I. Esztergom Rallyt említettük, az Oroszlán testvérek eredeti Mitsubishi Galantja is itt volt. A navigátor ülésben – ahogy 30 évvel ezelőtt, most is – Oroszlán Tibor foglalt helyet, a volánnál pedig fia, Oroszlán Péter, aki az egész versenyt nagybátyja, Oroszlán László emléke előtti tisztelgésnek szánta. Laci is biztosan mosolygott ránk odafentről.
Tisztelgésből is akadt még bőségesen. Notheisz Attila, Notti, elhozta azt Lancia Delta Integraléját, amelyet Ranga László előtti tisztelgésképpen marlborós színekre matricázott. Az autó pont úgy nézett ki, mint az I. Esztergom Rallyt nyerő Ranga–Büki kettős Lanciája. A hivatalos rajtnál Szabó Gergő vezette, akinek nagy példaképe és mentora is volt Ranga, így aztán Gergő karjáról sem hiányozhatott a libabőr.
Notti egyébként egy 2000-es Polski Fiattal indult, de a városi szakaszon ő is meghajtotta a Lanciát.
Látvány és élményautózásban nem volt hiány de a hangversenyt egyértelműen Gál Baba és Berger Richárd nyerték a Porsche 911-essel, amivel Baba szerint pár csempét biztosan lerobbantottak Esztergom környékén.
Már az 1. Esztergom Rallyn is a legendák közé tartozott Gerencsér Titi, aki ezúttal lányával, Bernivel állt rajthoz a Ford Escorttal.
Trexler Zoltánt Volkswagen Golffal láthattuk az Esztergom Rallykon, bár akkoriban főleg a II-es és a III-as Golfokkal versenyzett, most a nosztalgia kedvéért visszalépett egyet és egy Golf I-essel állt rajthoz.
Fischer Ákos szintén ott volt az első versenyen, őt ezúttal fia, Fischer Dani és elmaradhatatlan navigátora, Buna Zoli képviselték egy igencsak szívet dobogtatót Subaru Imprezával.
Az aktuális historic mezőnyt Kalapács Zsolt és Zsótér Bertalan képviselték az Opel Kadettal és az Asconával, akik tét nélküli örömautózásra érkeztek. Mint ahogyan Lukács Zsolt is, aki anno Floch Pistinek navigált az Esztergom Rallykon egy Skoda Feliciában, most azonban egy Skoda S110-es volánja mögé pattant.
A látványról Ollé Tamás gondoskodott BMW-jével, aki a városi szakaszra nem átallott hátra kisebb kerekeket szerelni, csak hogy jobban csússzon a vas.
Az RTE versenyek rajongói számára nagyon jól cseng Bosch Peti neve, aki egy Mitsubishi Evóval szintén a verseny látványát emelte, de azt is elárulta, hogy jövőre egy Mitsubishi Galanttal érkezik.
Természetesen nem hiányozhatott a versenyről Vojcsik Golyó sem, aki szintén több év kihagyás után egy Audi volánja mögött zárta a historic mezőnyt. Egykori navigátora, Kovács György pedig a Cruise mezőnyben indult egy Citroën Traction Avant-nal.
Kovács egyébként a rendező csapatot is erősítette, akárcsak Mésziati, akiknek a kitartó munkája nélkül nem lehetett volna megrendezni az Esztergom Classicot. Mésziati természetesen a kereklámpás Zsigulijával állt rajthoz és a városi szakaszon Esztergom megyei jogú város polgármesterét, Hernádi Ádámot is megautóztatta.
Úgy tűnik a polgármesterurat is sikerült megfertőzni a rally szeretetével. Már a ceremoniális rajtnál azzal kezdte, hogy nagyon örül minden látogatónak és jövőre visszavár mindenkit. Ezzel zöld utat adva a 2024-es Esztergom Classicnak.
De nem csak historic rallyautókról szólt az Esztergom Classic, hiszen a Cruise mezőnyben több, historic utcai autóban is gyönyörködhettünk.
Vasárnap pedig csatlakozott a mezőnyhöz, a Budapest Rally Historic Regularity mezőnye is.
A szombat délelőtti Széchényi téren felállított nyitott parc fermé, a városi szakasz, Lábatlan valamint Tardosbánya hangulatát nehéz visszaadni. Kicsit olyan volt a rendezvény, mint egy hatalmas osztálytalálkozó, ahol 10-20-30 éve nem látott barátainkkal rázhattunk kezet, fényképezkedhettünk velük vagy sztorizhattunk egy jót.
Akik ott voltak, azoknak hálásan köszönjük a hangulatot, akik nem, azokat pedig feltétlenül várunk jövőre a II. Esztergom Classicra.
Mihályi Csaba