33 év után állhatott fel újra magyar versenyző a Barum Rally dobogójára. Csomós Mixi és Bán Viktor a magyar rallysport egyik legkiemelkedőbb eredményét elérve lettek másodikok. Reméljük, egyszer Ferjáncz Attila négy Barum rallys dobogóját is túlszárnyalják.
A magyar szurkolók körében a Barum Rallynak van az egyik legnagyobb rangja. Nem csoda, hiszen a verseny több mint fél évszázados és többnyire az Európa-bajnokságnak is az egyik legjelentősebb versenye. Rengeteg magyar jár ki szurkolni és bár többször is akadtak jó magyar eredmények, dobogóra eddig csak két magyar versenyző és három navigátor állhatott.
Az első magyar dobogó 1978-ban született, amikor Ferjáncz Attila egy Renault 5 Alpine-nal végzett a második helyen a cseh Jiri Sedivy Skoda 130 RS-e mögött. A Barum Rally ekkor még nem Eb-futam volt, csak a Mitropa Kupába számított be, ennek ellenére komoly mezőny gyűlt össze.
Ferjáncz második helyének különlegessége, hogy nem az akkor már állandó navigátorával, dr Tandari Jánossal érte el, hanem Varga Mihállyal, akit a Budapesti Volánból kért kölcsön és csak ezen az egy versenyen navigált neki.
Ferjáncz többször is rajthoz állt a Barum Rallyn, ahol 1987-ben emlékezetes győzelmet aratott. Ekkor már dr. Tandari Jánossal versenyzett az Audi Coupé Quattróban.
Igen komoly csatában voltak a szintén audis Leo Pavlíkkal, akivel Ferjáncz később nagyon jó barátságot is ápolt, ám a cseh versenyző hazai pályán kapott ki több mint egy perccel.
A harmadik helyezett is ismerős lehet a magyar szurkolóknak, hiszen az osztrák Raimund Baumschlager egy Toyota Corolla GT-vel szerezte meg. Ekkor már a Barum Rally is Európa-bajnoki futam volt.
Egy évvel később szintén Audival Ferjáncz a verseny egyik legnagyobb esélyese volt, ám ezúttal nem bírt az osztrák Franz Wittmann-nal, aki egy modernebb Lancia Delta HF 4WD-vel nyerte a versenyt. Ferjáncz lett a második, ugyanúgy Leo Pavlík és Raimund Baumschlager előtt.
1989-ben nem sikerült Ferjáncznak dobogóra állni, mert műszaki hiba miatt kiestek a versenyből. 1990-ben azonban már egy Lancia Delta Integraléval megszerezte negyedik Barum rallys dobogóját, amikor Mikael Sundström (Mazda 323) és John Bosch (BMW M3 E30) mögött a harmadik helyen végzett.
Ezt követően azonban 33 évet kellett várni a következő magyar dobogóra.
Addig is voltak jó magyar eredmények. Például 2008-ban ifj. Tóth János és Tagai Róbert lettek hatodikok egy Peugeot 207 S2000-essel, az akkori IRC mezőny krémje – Freddy Loix, Nicolas Vouilloz, Bryan Bouffier, Pavel Valousek és Renato Travaglia mögött.
2009-ben szintén az ifj. Tóth–Tagai kettős végzett a hetedik helyen, S2000-es Peugeot-val.
A dobogóhoz Herczig Norbert és Ferencz Ramón kerültek a legközelebb 2021-ben, amikor Jan Kopecky, Andreas Mikkelsen és Filip Mares mögött a negyedik helyen végeztek Skoda Fabia Rally2 evóval.
Tavaly szintén a Herczig–Ferencz kettős végzett a hatodik helyen, illetve László Martin és Berendi Dávid a kilencediken Fabia Rally2 evóval.
Csomós Mixi és Nagy Attila már ekkor lerakták a névjegyüket a versenyen, amikor megnyerték a második szakaszt, ám a hatodik gyorsaságin baleset miatt kiesetek az igen előkelő ötödik helyről.
Csomós Mixi a Barum rallys és az idei Kanári-szigeteki esése után egy kicsit átértékelte a versenyzői taktikáját.
„A gyorsaságom megvolt tavaly is, de azt hiszem, egy kicsit magasra helyeztem a mércét – mondta Mixi az Esztergom Classic weboldalának. – A Kanári-szigetek Rally után átértékeltem a versenyzési stílusomat.
Korábban elég nagy tempóban estem be a kanyarokba, most megpróbálom megfékezni az autót és a kigyorsításra koncentrálni. Már a Róma Rallyn is bejött a váltás, de igazán most a Barum Rallyn volt érezhető.“
Természetesen megkérdeztük Mixitől, milyen érzés Ferjáncz Attilával egy klubba kerülni, legalábbis a Barum Rally dobogósai között.
„Nyilván jó érzés – mosolygott Mixi, aki az egész beszélgetés alatt olyan kisimult volt, mint még talán soha. – Nagy dolog volt, hogy Ferjáncz Attila akkoriban megnyerte a Barum Rallyt, bár erre én nem emlékezhetek, hiszen utána születtem.
A második helyünkről azt gondolom, hogy óriási eredmény. Olyan versenyzőket vertünk végig, akikről nem is álmodtam volna, hogy egyszer is megszorongatom. Az pedig még nagyobb dolog, hogy Kopeckytől csak 15 másodpercet kaptunk, pedig nála jobban senki sem ismeri a Barum Rallyt, a Fabia RS-t ő fejlesztette… Szóval ezek nagy dolgok a számomra.“
Mixi édesapja a Barum Rally céljában három nap ünneplést ígért.
„Nem tudom, mire gondolt, mert már hétfőn dolgoztunk az autón – nevet Mixi, – de a kupa itt van mellett, most is azt nézegetem. Alig várom, hogy egy képet kinagyítsak magamnak és bekeretezve kirakhassam az irodánkba, mint az első Eb dobogót.
Az a legjobb ebben az eredményben, hogy az egész csapat a magáénak érzi. Mindenki nagyon sokat tett érte és közösen szereztük meg a dobogót.
Remélem, még sok dobogós helyezésünk lesz. Talán győzelem is. Az iroda falamon mindenestre van még hely a képeknek“ – nevet Mixi, akit legközelebb a Rally Hungaryn láthatunk.
De az is lehet, hogy még hamarabb is.