Nem kis feladatra vállalkozott Mésziati, aki a francia hódító, Bonaparte Napóleon, és a magyar rallysport legnagyobb ikonja, Ferjáncz Attila után szeretné meghódítani Olaszország harmadik legnagyobb szigetét, Elbát.
Napóleon nem önszántából érkezett a szigetre, hiszen a történelemkönyvekből tudjuk, hogy 1814-ben itt töltötte első száműzetését. Azt azonban jól elhallgatják ezek a könyvek, hogy amikor az angol és az osztrák hadsereg eszkort szolgálatának kíséretében megérkezett Portoferraióba, akkor a sziget fővárosának polgármestere tárt karokkal fogadta és azonnal átadta neki a város kulcsait, amelyet Napóleon jól zsebre is vágott.
Mindössze tíz hónapot töltött a szigeten, de amit ma Elbaként ismerünk, az nagyrészt az ő munkája. Ő jelölte ki a sziget útjait, indította be a vasércbányászatot, megreformálta a halászatot és a mezőgazdaságot, új higiéniai szabályokat vezetett be és mellékesen felépítette a sziget egyetlen, jelenleg is működő színházát.
Aztán jól visszatért a kontinensre, de nem volt túl sikeres az akciója, így másodszor is száműzték, ezúttal Afrika egy jól eldugott szigetére.
Elbán azonban ott maradtak a Napóleon által kijelölt utak. Ezeket eleinte közlekedésre használták, de később rájöttek, hogy kiválóan alkalmasak sportesemények lebonyolítására is, akár rallyra is.
Ha valaki a térképen Elba szigetére pillant, akkor az első gondolata az lehet, hogy jó, de hogy fér el itt egy rallyverseny? Nos, egész jól, bár kétségtelen, hogy a verseny szinte az egész szigetet belakja.
De Elba vendégszerető, nem csak Napóleonnal voltak azok, de az idelátogató versenyzőkkel is. Így volt ez akkor is, amikor Ferjáncz Attila és Zsembery Jenő 1974-ben egy Renault Alpine A110-essel áthajózott a szigetre és egyedüli külföldiként rajthoz állt az Elba Rallyn.
Igazi csodabogárként kezelték őket, de ahogyan a világban mindenhol, amerre járt, Ferjáncz itt is kivívta magának a tiszteletet.
A több mint száz induló kétharmada elvérzett. A két gyári Fiat 124 Abarth Rallye-val versenyző Maurizio Verini és Raffaele Pinto végzett az első két helyen. Ferjáncz 14. lett.
A helyiek azonban díjazták a bátorságát, így amikor négy évvel később egy Renault 5 Alpine-nal visszatért, már barátként fogadták. Sajnos ebben az évben nem fejezte be a versenyt és többet nem is indult Elbán, ennek ellenére a Ferjáncz név még mindig jól cseng a szigeten és a versenyek központjában rendezett fotókiállításon rendre feltűnik a ’74-es Alpine-ja.
Szóval erre a történelmi helyszínre indult el ma (hétfő) hajnalban a szerelvény, hogy Mésziati és egy tehetséges fiatal navigátorlány, Molnár Fanni, megmutassák az olasz közönségnek a Gruppe 2-es VAZ 21011-est, vagy ahogyan a kocsi orrán olvashatjuk a feliratot az „Originale Ladát“.
Mésziatit idén eddig csak az Esztergom Classicon láthattuk a narancssárga Zsigulival és nem is nagyon tervezett több futamot. Ám jövőre szeretne egy rövidített Mitropa Kupa sorozatot végigcsinálni. Az Elba Rally pedig 2024-re kandidál a nemzetközi sorozatba, így Mésziati gondolta, csak meg kéne nézni milyen utakat jelölt ki ez a Napóleon több mint kétszáz éve.
A 35. Rally Elba Storico – vagyis Historic Elba Rally mezőnye ezúttal sem rossz, hiszen Ferjáncz közel ötven évvel ezelőtti első szerepléséhez hasonlóan most is több mint száz nevezője van.
Mésziati és Molnár Fanni a Mitorpa Kupa és természetesen az Esztergom Classic nagyköveteként érkezik a szigetre – remélhetőleg csábít pár indulót a 2024-es Esztergom Classicra is.
Igen illusztris 101-es rajtszámot kapták, ami most még talán csak a Depeche Mode rajongó számára mond valamit, ám remélhetőleg a hét végére már az olasz és a magyar szurkolóknak is megjegyzik.
Mésziati mindenestre megígérte, hogy minden eseményről beszámol az Esztergom Classic oldalán és social média csatornáin.
Úgyhogy, hajrá Mésziati és Fanni, hódítsátok meg Elbát!